Spejdernes Lejr 2022
23-07-2022 00:00 til 31-07-2022 00:00
Hedeland
Radulf Gruppe
Spejdernes Lejr 2022(”SL22”)
2022s største spejderoplevelse
23 – 31. juli 2022
Hedeland
Invitation
Spejdernes lejr fordi:
Du mærker suset når 30.000+ tørklæder svinger i (næsten) takt ved
åbningsceremonien
Vi udnytter, at vi er mange – og der bliver gennemført større aktiviteter, som
vi ikke kan gennemføre lokalt.
Det er fedt at være på lejr sammen med andre, der er der for det samme som en
selv – en fed spejderlejr.
Pris: 2.250,00
Prisen dækker: Lejrafgift, udstyr, lejrafgift
for gruppens deltagende ledere (frivillige, 100% ulønnede) , kommuneaktiviteter
(aktiviteter sammen med de øvrige grupper fra Greve/Solrød), brænde,
uniformsmærker og rafter til lejrpladsetablering.
Lejrafgiften dækker blandt andet: Transport, Mad, planlægning og etablering af
lejren (toiletter, el, kloakering, vand, ”veje”, køle/frysefaciliteter til
central madopbevaring, og allervigtigst et væld af aktiviteter under hele
lejren.
Prisen
Vi er opmærksomme på, at det er dyrt at deltage på SL22 i forhold til en selvarrangeret sommerlejr i Danmark. Hvis det kniber med at få økonomien til at hænge sammen, så kontakt Kenneth på kenneth@radulf.dk eller 22 655 388. Henvendelserne vil blive behandlet diskret i gruppens styrelse, der vil prøve at se, om vi ikke kan finde en løsning i fællesskab.
Betaling:
I 5 rater (15/3, 1/4, 1/5,
1/6, 1/7) – der udsendes en påmindelse om betaling forud for månedsskifterne –
alternativt fuld betaling ved tilmelding.
Tilmelding foregår via www.radulf.dk
Tilmeldingsfrist:
15. marts 2022
Tilmeldingen er bindende, da gruppen hæfter for tilmeldte deltagere.
Praktiske informationer:
Tid: lørdag d. 23. juli til søndag d.
31. juli
Transport: arrangeres af lejren (forventer vi)
Hvem tilbyder vi at tage med:
Spejdere fra og med 3 klasse
(vi kigger på muligheden for en
”officiel” besøgsdag for de yngre, men vi tør ikke love noget endeligt i
skrivende stund)
Øvrige deltagere:
Spejdere fra alle korps i hele Danmark og fra udlandet. Forventet deltagerantal
30.000.+
Vores tyske venskabsgruppe planlægger at deltage ligesom vi efter planen bliver
lejrværter/venskabsgruppe for en canadisk gruppe fra Toronto området.
Vi bor i samme ”lejrkommune” som de øvrige spejdergrupper i Solrød & Greve kommuner og selvfølgelig vores venskabsgrupper.
Lejren
er inddelt i forskellige underlejre, der igen er inddelt i mindre – og
overskuelige områder kaldet ”kommuner” for vores vedkommende svarende til
forventeligt omkring 300 spejdere. Vi skal bo i underlejren ”Greve”.
Aktiviteter
Vil som udgangspunkt foregå grenvist for juniorspejdere, men tropsspejdere i
højere grad vil kunne vælge aktiviteter som patrulje.
Lederne vil gå sammen med spejderne til aktiviteterne og være til stede på
aktiviteterne – medmindre det er intentionen på den givne aktivitet, at lederen
ikke skal deltage/være til stede under aktiviteten. (Det vil være aktuelt for
de ældste spejdere – og der vil selvfølgelig være en leder til stede såfremt,
at spejderne - mod forventning dog - gerne vil have, at der en af gruppens
ledere til stede.
I det omfang det er praktisk muligt – vil vi se om det ikke er muligt at
spejderne deltagerne på
aktiviteter sammen med venskabsgrupperne for at
bidrage mest muligt til den internationale oplevelse.
Aktiviteterne vil være mangeartede lige fra de hjemmefra valgte, de spontane
man falder over på vejen til obligatoriske underlejraktiviteter.
Aktiviteterne vil bestå både
af så store aktiviteter, at vi på ingen måde kan lave så store aktiviteter
lokalt og små aktiviteter, som måske virker bekendte – eller vi kan tage med
hjem og prøve af herhjemme også efterfølgende på spejdermøderne.
Kan vi være trygge ved at sende vores spejdere af sted?
Ja det kan I – lejren er
stor, men er inddelt i mindre ”bidder”.
De mindste spejdere vil altid have følgeskab af en leder/voksen rundt på lejren
– de lidt ældre vil få lov til at gå rundt på lejren patruljevis – eller parvis
for de ældste, når det er relevant.
På lejren deltager Jesper D, Marlene & Kenneth som ledere, derudover deltager
et tomandsteam (Bjørn & Anni), som vi kender rigtig godt og har 100% tillid
til. De har mange års leder/spejdererfaring både fra Radulf. De af jer, der var med på 2019 sommerlejren,
vil kende dem derfra.
At være på lejr
At være på Spejdernes Lejr
handler om at opleve, udforske og lære på de mange aktiviteter. Men vi skal
også have noget at spise og løse andre praktiske opgaver – spejderne skal også
deltage i disse gøremål.
Vi forsøger dog at strukturere disse og fordele opgaverne ligeligt mellem
spejderne, da aktivitetstilbuddet er så stort – og det er i højsædet. Rent
praktisk vil det foregå ved en turnusordning, hvor spejderne skiftes til at
hjælpe med de forskellige opgaver henover ugen, således at alle eksempelvis
ikke skal lave aftensmad hver aften.
Der er rigtig mange indtryk
på en lejr som SL22 – og vi vil forsøge at holde tempoet/aktivitetsniveauet
nede – således at der også er god tid til bare at slappe af og hygge sig med
nabospejderne fra gruppen overfor…eller slikke sol foran teltet J.
Spørgsmål og spørgetime
Der vil ifølge planen i
forbindelse med vores generalforsamling blive fortalt lidt mere om lejren – og
der vil også være mulighed for at stille spørgsmål.
Vi arbejder på at finde en Covid19 venlig form til
generalforsamlingen/informationsmødet ved udgangen af februar.
I er dog også velkomne til at kontakte Kenneth på kenneth@radulf.dk hvis I har spørgsmål løbende.
I kan også altid besøge lejrens hjemmeside www.sl22.dk
-----------------------
Kære spejdere og forældre
Vi
har tidligere lovet at sende jer lidt mere information om Spejdernes Lejr
udover invitationen og den information, der blev delt på vores
generalforsamling i februar.
Tilbagemelding
Vi håber, at I vil bruge et sekund på at svare på denne mail ift. hvorvidt
jeres spejder forventer at deltage eller ej.
(er tilmeldingen foretaget er det ikke nødvendigt at gøre noget)
Tilmeldingsfristen
Tilmeldingsfristen er 15. april 2022 - tilmelding via www.radulf.dk - her kan du også læse om
periode, pris m.v.
Hvad er Spejdernes Lejr? (SL22)
SL22 er en spejderlejr for alle spejdere i hele Danmark uanset hvilken korps de
er medlem af. Den første fælles lejr for alle korps blev afviklet i 2012 og den
næste i 2017. Vi har som gruppe deltaget i begge med stor succes.
Men hvis vi lige et øjeblik ser bort fra, at der forventes omkring 30.000
deltager på SL22, så er lejren en (næsten) helt almindelig spejderlejr. Der er
bare lidt flere og vildere aktiviteter end vi selv kan stable på benene.
Vi fornemmer, at de seneste 2 års lockdown ikke kun har påvirket vores
weekendture og sommerlejre, hvorfor vi her vælger at uddybe, hvad en ”helt
almindelig spejderlejr” er – i en form for kronologisk rækkefølge.
Afrejse/Ankomst / etablering
Vi skal sandsynligvis mødes et sted i Solrød for at blive samlet op af en
bus og kørt det korte stykke til Hedeland. Det kan måske virke lidt tosset, men
trafikken omkring Hedeland bliver kraftigt påvirket af de mange busser, der
kommer med spejdere fra hele landet, hvorfor det at køre derud i bil ikke
umiddelbart bliver lige til.
Når bussen har sat os af, så skal vi finde vores lejrplads i den underlejr, der
hedder ”Greve”. Der skal vi bo side om side sammen med de andre grupper fra Greve
og Solrød kommuner (samt en række udenlandske spejdergrupper).
Velankommet på vores lejrplads skal vi have sat vores spejdertelte op.
Juniorerne og tropsspejderne får naturligvis hver deres patruljetelte. Med
teltene på plads, så har vi styr på det grundlæggende, så vi ved, hvor vi skal
sove – og lederne kommer til at sove lige ved siden af, så alle sover dør om
dør.
Udover telte til overnatning så kommer vores lejrplads også til at bestå af
køkkenborde og et køkkentelt, så har vi har et sted at spise og et sted at
opbevare vores ting.
Med lejrpladsen på plads så har vi faktisk grundlaget på plads for hele lejren.
Lejrpladsen er vores base/hjem under hele lejren. Det er her vi sover, laver
mad, spiser og chiller, når hoved og ben skal have hvile. Der vil være
toiletter rundt omkring i underlejren – og man kan tage en spejderkammerat
under armen eller prikke en leder på skulderen, hvis man synes, at der er lidt
for langt at gå alene.
I gang på lejren…
Lejren er stor… men vi har ingen ambitioner om at nå det hele. De
ekstraordinære aktiviteter skal afprøves, men der skal også være tid til at
smække benene og dase i solen, når der er behov for det (og det vil der være).
Vi kommer til at planlægge (og inddrage de deltagende spejdere i hvilke
aktiviteter de kunne tænke sig at deltage i). Halvdagsaktiviteter prioriteres,
der hvor det er muligt.
Vi vælger halvdagsaktiviteter for at både krop og hoved kan følge med. Der vil
være så mange indtryk at fordøje undervejs, at det er nødvendigt med tid til at
fordøje dem – og bare trille ned på lejrtorvet for at udvælge og købe den
største is.
En typisk lejrdag
Programmet for en typisk lejrdag
Morgen
Vækning og morgenmad
Opvask, pakning af lille turrygsæk med drikkedunk o.l
Formiddag
Aktivitet herefter retur til lejren
Frokost
Tilbage i lejren
Eftermiddag
Chille på lejrpladsen, udforske lejrtorvet, lede efter søde drenge og piger der
har lyst til at bytte spejdertørklæder med en
Aftensmad
Vores serviceteam henter maden, mens dagens aftensmads team bestående af en
blanding af spejdere og ledere laver aftensmaden. (Der roteres dagligt).
Opvask, chille tid og godnat.
Program for lejren
Der er et overordnet program for lejren – det kan ses her:
Informationspakke
2 Spejdernes Lejr 2022 | Spejdernes lejr 2022
Som allerede indikeret, så kommer vi ikke til at ræse rundt for enhver pris.
Vi kommer til at forsøge at koordinere tingene – eksempelvis kunne det være
at formiddagen efter åbningsshowet blev en aktivitetsfri periode – eller
rettere en periode, hvor vi sammen kan vælge at hoppe på en spontan aktivitet,
hvis energien er til det.
Rundt på lejren…
Vi (lederne) vil være på lejren hele tiden undervejs, og vi følger spejderne
rundt uanset om det er til iskiosken, toilettet eller på aktivitet, så de er
trygge. Er de trygge ved selv at gå de 100 meter ned til iskiosken, så får de
dog lov til det – sammen med en spejderkammerat.
Vi – lederne – er: Jesper D, Marlene, Jesper H og Kenneth, derudover medbringer
et robust serviceteam med mange års spejdererfaring (fra Radulf) i form af
Bjørn & Anni. De er vores serviceteam, der sørger for eksempelvis, at maden
her hentet i spejdersupermarkedet, så de øvrige ledere ikke skal være to steder
på en gang. Skulle det være nødvendigt, så kan de også uden problemer træde
til, hvis der eksempelvis skal bruge et par ekstra hænder, når vi går til
åbningsshow.
Fødselsdage
Vi ved, at vi allerede skal fejre 3 fødselsdage undervejs - vi lover musik og kage - skønsang kan vi ikke love,
men måske vi kan øve os så det lyder som vi får fejret vores fødselarer ....
Besøgsdag
Der kommer til at være en besøgsdag på lejren, hvor vi inviterer alle
interesserede til at kigge forbi.
Vi har fastlagt 2 forskellige besøgsdage:
Tirsdag d: 26. juli – Tropsspejderne
Torsdag d. 28. juli – Juniorspejdere (og ikke gæstende spejdere)
(2 dage, da hhv. troppen eller juniorspejderne ville gå glip af et vigtigt
arrangement, hvis vi valgte samme dato)
Vil vi meget gerne være gæstfrie, men vi har også et lille minisamfund der skal
fungere under lejren. Får vi besøg hver dag så svarer det nok lidt til, at I
får besøg derhjemme hver dag midt i aftensmadstiden. Det er måske hyggeligt
nok, men det kommer også til at støje lidt i længden både hos os som ledere,
men også hos spejderne, der vil blive taget ud af nogle rutiner, oplevelser og
forpligtigelser.
Men vi vil gerne have besøg – og når vi kommer til at afsætte en dag til det,
så er det fordi, at vi vælger at prioritere det.
Vores oplevelser
vil kunne følges via vores sociale medier undervejs. Men skulle behovet
opstå, så vil vi naturligvis kunne kontaktes. Det gælder naturligvis også den
anden vej, hvis det er nødvendigt. Vi beder dog om, at mobiltelefoner bliver
hjemme, da de små bump på vejen der måtte opstå håndteres bedst på stedet.
Hvad kommer vi til at gøre op til lejren – og hvorfor?
Det er nye tider for os som spejdergruppe, da vi fornemmer, at vi stædigvæk
indirekte skal forholde os til Covid19 – eller i hvert fald den her og nu
langsigtede effekt nemlig at lejrskoler o.l. har været lukket mere eller mindre
ned i 2 år.
Gruppetur (1-3 april)
er første weekend med mulighed for overnatning og være sammen med lederne i
mere end ”bare” 1½ time onsdage aftener. Overnatning på denne tur vil foregå
indendørs.
Juniortur (maj)
Vi kommer til at afvikle en juniortur med to overnatninger i i weekenden den
20-22 maj. Turen giver en ekstra mulighed for at være med på tur med
overnatninger. Turen er naturligvis relevant at deltage uanset om man skal med
på SL22 eller ej.
Hedeland
Spejdermødet den 6. april bliver afviklet i Hedeland og her bliver I som
forældre inviteret til at blive under mødet. Spejderne vil tilberede en lille
let anretning, som de tilbereder til sig selv – og jer som forældre.
Det vil være dagens hovedpunkt – men vi vil benytte lejligheden til at pege ud
i landskabet ift. hvor vi skal bo, hvor den store scene skal være…
Snak om SL22
Vi kommer løbende til at snakke lidt om SL22, så det indgår naturligt i vores
møder – og ikke tager det primære fokus fra vores normale aktiviteter.
Spejderne på fortet
Spejderne på fortet er et arrangement for spejdergrupperne i Solrød/Greve
kommuner og foregår en helt almindelig spejderonsdag på Mosede Fort. Formålet
er at samle spejderne fra de to kommuner og lade dem møde hinanden – samtidig
med, at der afvikles en række sjove spejderaktiviteter. Det foregår en normal
onsdag i maj og I får naturligvis nærmere information.
Kommer det så ikke til at handle om andet end SL22 fra nu af?
Jo det gør det så absolut. ALLE aktiviteter vi kommer til at afvikle fra og
nu af og indtil sommerferien bliver helt som normalt. Dvs. det betyder IKKE
noget for glæden / oplevelsen af spejdermøderne, at man vælger ikke at deltage
i SL22. Vi forsøger ”blot” at tilrettelægge / gennemføre aktiviteterne, så de
understøtter det at tage på lejr, hvis man er lidt usikker på, hvad det nu er
for en størrelse.
Spørgsmål / usikkerheder….
Kom og snak med os (eller ring) – men giv os gerne et praj på forhånd, så vi
ikke både skal afvikle aktivitet for spejderne og tale med jer som forældre
samtidig.
Jesper D, Marlene, Jesper & Kenneth (22655388)